De følgende tiltag lægger op til forskellig sansetilgang i forhold til læring omkring melormen.
Tegning:
Ved at tegne iagtager barnet dyret nøje, kigger på detaljer, forskelle og ligheder dyrene iblandt (den visuelle sans er på spil). Det er en konkret undersøgelse, der kan være med til også at stille nye hypoteser op (Elfstræm, Wehner-godee,Sterner,nilsson 2009:99)
Frisk puppe - den er nærmest gennemsigtig. Hvor lang tid går der mon til den er forvandlet? |
Efter et par dage ser det ud som om puppen har fået øjne...! |
Der er nu gået lidt over en uge, og puppen har ændret farve, den er halv sort |
Vi har prøvet at måle den. Det er nu lidt svært når den ligge buet |
Den er nu helt mørk. Den måler det samme i buet form, men den ser lidt tyndere ud |
Efter 12 dage.... |
Her ses den nye bille med øjne og følehorn - en fuldendt fulstændig forvandling |
Dokumentation i forløbet
Under forløbet har vi lavet en dokumentationstavle, der viser melormens udvikling.
Billeder af udviklingen, hvad den spiser, lamineret hud fra voksestadierne m.m |
Tavlen er lavet som processen er skredet frem. Ideen er at have den i børnehøjde, så børn selv kan gå til og fra og have dialoger med hinanden, give inspiration til nye tanker og ideer, få viden delt med hinanden og meget mere som alt sammen skal bidrage til en bedre læring af den enkelte og i fælesskabet (Elfstrom, Wehner-godee,sterner, nilson 2009:103) Tavlen gav bl.a inspiration til at snakke om hudskifte, hvordan de vokser og vi vokser, ved at der dukkede spørgsmål op vdr "hudskiftestykkerne" på tavlen. Den gav grobund for ny undren at kunne lave undersøgelser fra.
SUPER spændende :-) Det er lidt begrebsforvirring at vi på dansk kalder det melorm når det egentlig er en melbille larve - I kunne måske finde andre billelarver (i træstubbe i skoven eller i hånbøger) - og kigge på orm, som jo er noget helt andet :-)
SvarSlet