Aktiviteter som at gå ud
i naturen og kigge på dyr og planter, samle dem ind, snakke om dem,
få viden om dem og forholde sig til dem, er med til at skærpe børns
opmærksomhed på omverden, at fordybe sig og styrke
koncentrationsevnen, at begynde at tage stilling til naturen omkring
sig (hvad er det og hvordan forholder jeg mig i naturen - natursyn),
at få forståelse for andet og andre liv end ens eget, at gå på
opdagelse både alene og i et fælleskab/at skulle samarbejde, det
kan give børn en robusthed både fysisk (vejr, vind og terræn og fysisk aktiv), men
også psykisk ï form af f.eks glæde og samhørighed med naturen - der kan have indvirkning på dagligdagens stres og jag m.m (Achton, Ophelia 2004: 36-50 udebogen, Edlev 2015: 227-228).
Aktiviterter i det fri tager ofte udgangspunkt i det fælles tredje
ved at aktiviteterne ligger op til at skulle løse fællesopgaver
(Edlev 2015: 152)en god indgangsvinkel til at udvikle sociale
kompetencer
Naturen er et læringsmiljø
der rummer forskellige læringsstile den auditive – lydene i
naturen, den visuelle – at se naturen, den taktile – at røre ved
naturen, den kinæstetiske – at bevæge sig i naturen. (sanselæring
– de fem sanser, Nyrop-larsen 2008:26-27) Den skaber læring, men
den giver også plads til bare ”at være” og være forbundet med
den uden stres. Uderrummet rummer mere kapacitet, mere støj uden at
det virker som støj for der er nærmest uendeligt til ”loftet”,
der er bevægelsesfrihed og masser af plads således at det enkelte
barn ikke vil virke klemt og få stres på samme måde som i et
indrammet rum (Achton, Ophelia 2004: 36-50 Udebogen)
Anbefaling til medbragt grej på naturture:
Hvide plastikbakker til
det indsamlede, hvidt papir til bedre at kunne se indsamlet materiale
på, plastikbøtter, lupper, fiske/fangenet, et trankiakøkken med
sprit, en grensaks, plastikbæreposer, små spande og skovle,
syltetøjsglas, et plastikaquarium med hank, en skarp kniv, en
pressenning og gummibånd til at binde op med, plastik handsker,
håndbog, snor, førstehjælpskasse og et kamara til dokumentation
Ingen kommentarer:
Send en kommentar