onsdag den 16. september 2015

Dyrehold - hvad spiser melorm?

Jvf mine didaktiske overvejelser mht dyreholdet var målet at få mere viden om vandrende pinde og melorm, deres adfærd og levevis samt betydning for naturen. Tiltag i forhold til målene var bl.a at læse om dem, holde dem og studere dem.
Efter den konstrutivistiske tankegang og Piaget tilegner barnets sig læring gennem egne erkendelsesprocesser - sanseoplevelser ( Elfstræm, Wehner-godee, sterner og nilson 2009: 23-25). Ud fra det har jeg forsøgt at tilrettelægge mine aktivitetstiltag. Hvad kan vi undersøge og hvordan? - og helst ud fra barnets egne spørgsmål i forhold til dyrene.

Den læste litteratur omkring dyrene havde jeg valgt - formidlingsrummet (at gå foran Edlev 2015:68). Formidling af basal viden for at kunne omgås dyrene og for at holde dem under optimale forhold. Hertil kommer mit natursyn med ind over, som tager udgang i den antroprocentrifugale naturopfattelse - individet sætter mennesket i centrum, lære først om sig selv hvorefter perspektivet åbnes ud mod naturens liv (dyr, planter og økosystemer) (Edlev 2015:360) Dvs jeg anser det som etisk iorden at holde dyrene og undersøge dem, for at lære mere om dem, dog med etiske overvejelser om at dyrene skal have det godt, og de skal efter endt projekt tilbageføres i naturen hhv hvor de kom fra.

Det følgende forløb har taget udgangspunkt i spørgsmål fra min datter, men også spørgsmål fra min side, som kunne undersøges.

Et af spørgsmålene fra mig:
Hvad spiser de?
Vi læste om det, og gav dem mad herefter
Havregryn og et lille stykke agurk...
En dag kom spørgsmålet fra Amalie: spiser de ikke andet? Og det var noget vi kunne undersøge - (selvfølgelig i forhold til om det er til skade for dyret eller ej)
Vi forsøgte med:
Peberfrugt
Det var ok, men der var ikke så stor omsætning som på agurken
...for den var der rift om
Amalie kom i tanke om brombærblade,
det spiser de vandrende pinde jo også, og brød
Det var en succes - en halv time efter så det sådan ud,
og dagen efter var det komplet væk! (det var jeg lidt overrasket over
da jeg ikke troede de ville gå på friske blade)
Konklusion: forskellig slags grønt, havregryn, brød og brombærblade er dyrene glade for. Men er der også nogen, der spiser ormene?
Med det er vi startet med at arbejde med begrebet fødekæde, med ormene som start- det kan vi nemlig også undersøges...

1 kommentar:

  1. Spændende med den undersøgende tilgang - hvis I afprøver flere ting, kan I måske begynde at danne nogle kategorier: Hvad kendetegner de ting som melbille larverne gerne spise - og det de ikke vil spise?

    SvarSlet