Vi finder spiseligt i naturen og bearbejder det
Vores
overordnet langsigtet mål:
- At børnene får en sanselig og god oplevelse i naturen
- At de får viden om, hvad der kan spises i naturen og årstidens spisekammer for både dyr og mennesker
- At få viden om sammenhæng mellem natur og mennesket
Gennem egne erkendelsesprocesser i mødet med naturen, tilegner børnene sig en konkret viden. Denne viden, mener vi, kan på lang sigt være med til at børnene begynder, at forholde sig
til naturen, dens værdi og nytteværdi i forhold til mennesket. At forholde sig til noget betyder også at tage stilling til noget. Dette kan give anledning til at barnet senere hen udvikler en
kritisk tilgang til og at tage ansvar for hvorledes vi som mennesker
omgås naturen og dens dyre og planteliv – der arbejdes herigennem med barnets naturdannelse (Edlev 2015: kap 1).
Delmål:
- At børnene smager på det vi finder
- At tænde og lære at tage vare om et bål (tålmodighed og koncentration)
- At samarbejde
- At få kendskab til madlavning (pandekager) og at følge en opskrift
- At få kendskab til lave frugtmos/marmelade af naturens indhold i uderummet på trangiakøkkenet
- At børnene får viden om at kunne kategorisere de spiselige frugter fra naturen vi finder: bær, kernefrugter, stenfrugter, nødder
- At børnene lære at kunne genkende spiseligt i naturen f.eks hvordan kan jeg kende en brombær busk og hvornår er de modne (bærene er modne når de er sorte, busken stikker, bladenes form; hvordan kan jeg kende røde rønnebær – de røde bær, træets bladform, bærklasernes form)
- At børnene lærer 1-2 nye spiselige frugter fra skoven at kende (Hyben og røn)
Tegn:
- At børnene smager
- At børnene deltager aktivt i aktiviteterne
- At børnene stiller undrende spørgsmål, og kommer med fund til os
- at børnene samarbejder uden opfordring fra os
- at børnene genkender spiseligt i naturen også i forhold til det de får præsenteret i rundkredsen inden turen
- at børnene kan begynde at sortere frugterne i underbegreber - bær, kerne- og stenfrugter, og nødder, ved at iagtage frugterne
- At børnene oplever og genkender tegn ved en brombærbusk, at de lære den har torne
- at børnene smager på brombær, der både er modne og umodne og lære de forskellige smagsoplevelser at kende
- At børnene opdager, at der findes mange røde bær i naturen og det er ikke alle der kan spises
- Ting børnene undrer sig over i forløbet, der kan danne udgangspunkt for et videre forløb både i forhold til spiseligt, men også i andre retninger
Vi startede forløbet
med en rundkreds for at opbygge relation til børnene, give dem en
„på forhånd viden“ omkring spiseligt i naturen ved at
præsentere det konkret, og fortælle om dagenes sktiviter.
Præsentation af forskellige medbragte spiselige frugter og planter |
Børnene undersøger efterfølgende nysgerrigt indholdet i kurven |
Der snakkes om kurvens indhold som var: brombær, hasselnøddegrene, brændenælder, umodne jordbær, hyben, mælkebøtter |
Dette gav børnene
viden om hvad vi skulle igang med, hvad der bl.a findes i naturen og
hvad de skulle holde udkig efter på udeturen. Efterfølgende
fortalte vi formålet for turen : at finde noget spiseligt for at
kunne lave mad ud af det dagen efter. Dette gjorde vi for: at fange
deres opmærksomhed, optimere deres fokus for forløbet samt styrke
deres aktive deltagelse ved at gøre dem medansvarlige for at kunne
gennemføre forløbet (aktive medaktør), igen at pointere, at det
vi finder skal bruges til det vi skal spise dagen efter.
Under turen har vi lavet en sang, der er med til at fortælle og huske børnene på forløbet i aktiviteterne
At fortælle indhold
og mål kan give en balance mellem noget velkendt og noget nyt, der
har stor betydning for om individet kan opnå flow i en aktivitet
(Edlev 2015:56)
Billeder med tegn på mål i forløbet
Nogle børn fandt mælkebøtter |
børnene finder brombærbuske |
bladene er grønne og finnede |
Der er både modne og umodne bær på. Børnene opdagede ret hurtigt at de skulle gå efter de sorte, de andre var nemlig temmelig sure |
Her fandt to piger agern - nøddefrugter fra egetræet |
Vi smager på rønnebær - børnene mente at de godt nok var sure |
Vi undersøger hvad der er indeni - en bogfrugt |
Vi plukker æbler..... |
og smager...vi deler æblerne |
Vi kigger hvordan æblet ser ud indeni - det har kerner = kernefrugt |
Vi sluttede dagen af med børnene i en rundkreds, hvor vi snakkede om dagens oplevelser.
At afslutte dagen i fællesskab, er med til at opsummere dagens aktiviteter og læring. De kan herved få sat ord på det oplevede, og lytte til hinandens individuelle oplevelser og fortællinger af dagen. Hermed bliver oplevelserne sat i et bredere perspektiv med forskellige synsvinkler på, og det kan være med til at skabe efterfølgende dialoger blandt både de voksne og børn samt børn og børn (vertikale og horizontale relationer - Hartup http://dcum.dk/boernemiljoe/relationer-blandt-boern-og-boernefaellesskaber-i-dagtilbud)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar