søndag den 6. september 2015

SMTTE-model for dyreholdet


Didaktisk model over dyreholdet - SMTTE-modellen

En melorm
En vandrende pind











Sammenhæng:
At kunne forstå og begribe naturen er en af forudsætningerne for at kunne tage vare om og hensyn til verden omkring os. Gennem at holde et dyrehold vil der blive arbejdet med forståelsen for andet liv samt naturens sammensætning og sammenhæng, der tager udgangspunkt i læreplanstemaet natur og naturfænomener (retsinformation.dk, dagtilbudsloven, den 03.09.2015)


Mål:
  • viden om insekters udvikling og forvandling og forståelse for deres levemåder og sammenhæng i naturen, at stifte bekendskab med begrebet ”fødekæde”
  • at styrke koncentrationsevnen gennem fokuseret opmærksomhed (Edlev 2015:42-43)
  • at styrke den socialekompetence gennem at tage vare om og passe på andet liv
  • at deltage aktivt, undersøgende og tage medansvar i processen – at tage hensyn til dyrene


Tiltag:
  • at holde vandrende pinde og melorm
  • at forberede et terrarium til de vandrende pinde
  • at tegne dyrene og snakke om hvordan de ser ud (har de nogen ligheder?)
  • At snakke om dyrenes mad og hvem der spiser dem (ormene)
  • at læse litteratur omkring dyrene og samtale om det
  • at gå på jagt efter brombærblade
  • at lave sit eget bo til en melorm
  • at undersøge dyrene vha lupper, at tage dem på hånden, at studere dyrene i terrariet
  • at lege sanglege med udgangspunkt i insekter
  • Når projektet er slut fodre vi høns med ormene og aflevere de vandrende pinde tilbage til dyrehandleren (efter aftale)
  • løbende dokumentation i form af tegning, billeder insamlet ting m.m – dokumentationen skal bl.a være i børnehøjde så den kan give mulighed for samtaler børnene imellem, med forældrene og inspirere til nye spørgsmål

Sangleg om en fuldstændig forvandling


Tegn:
  • at barnet stiller spørgsmål og reflektere (refleksionsfasen) i forhold til dyrene og det at holde dem(edlev 2015: 62)
  • på eget initiativ varetager pasning og plejning af dyrene
  • iagtagelse af at børnene selv går hen og studerer dyrene
  • samtaler børn imellem omkring projektet, samtaler med andre voksne
  • aktiv deltagende børn i projektet
  • glæde over projektet, ønsker om at arbejde videre på eget initiativ


Evaluering:
  • evaluering på baggrund af dokumentationen i personalegruppen
  • børneinterviews omkring forløbet og hvad de har lært
  • rundkreds med børnene, hvor der gives feedback i fællesskab
  • at samligne de to insekters udvikling gennem det bearbejdede materiale gennem forløbet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar