mandag den 7. september 2015

Melormenes ankomst

 Jeg har også valgt at købe et hold melorm. Det er også et insekt, men har en anden udvikling – en fuldstændig udvikling fra æg til puppe til bille.
Melormen lever i bl.andet Dk. Den lever hovedsageligt af mel og havregryn – kornsorter. Den kan leve et helt liv uden vand og på lidt plads, men er dog glad for at få gnasket et stykke grønt ind imellem. De udvikler sig hurtigst ved stuetemperatur. Ønsker man at sænke udviklingshastigheden, kan de stilles køligere, hvor dyrene går i ”dvale” (http://www.fugletossen.dk/ d.6.9.2015 kl19:56).
Melormen er et skadedyr, der hyppigt optræder i vores køkkenskabe i mel eller havregrynsposer. Men derudover er det samtidig et godt og næringsfuldt foderdyr til f.eks høns, skildpadder og fisk. Nogle mennesker spiser endda larven grundet det gode næringsindhold – dette kan skabe gode dialoger med børnene om andre mad-, kultur- og naturviden i forhold til andre lande (Edlev 2015: 27-28)


Vi har købt et hold, hvor Amalie også har fået sin helt egen som hun skal passe og pleje. Det kan også optimalt gøres i en børnehave. Her får alle deres egen, som de skal have og tage vare på. Hermed styrkes deres ansvarsbevidsthed, men også deres medejeskabsfølelse. Resten holdes i en anden bøtte sammen.

Her laves ormens nye bo. Ved at holde dem enkeltvis kan udviklingen bedre følges og dokumenteres. Det var dog lidt synd at den skulle være alene, derfor fik den en ven :-)

Vi skal bruge: foder(havregryn)
En plastikbøtte, toiletpapir,
og et stykke grønt
Foderet kommer i bunden,
 et stykke toiletpapir ovenpå
og et stykke agurk












Låget skal laves, vi bruger:
en saks, fluenet
og velcro til at få nettet sat fast
Der klippes hul i låget
- mere luftcirkulation
Et stykke fluenet sættes på....
"Hjemmet er klar...""

Larven puttes i....

Det ser lidt ensomt ud....

Den får bare en ven....:-)

Vi kan nu observere og undersøge, hvad der sker - måske er det en sommerfugl eller er det noget andet.....?

Vi har ikke haft larverne længe og har allerede iagtaget flere ting:


Ormen æder og skifter hud for at blive større.
Agurken blev nærmest angrebet af lækkersultne melorm

En larve der lige har skiftet hud for at vokse.
 Når de kommer ud af den "gamle" hud,
er de kort nærmest gennemsigtige, før de igen bliver brune

Når der spises, skal der også komme noget ud den anden vej....
Den lille sorte streg i enden er larvens afføring....


Nogle af ormene overlever dog ikke – således kan tema liv og død også få betydning for dialogerne med børnene.
Larverne der ikke overlever bliver mørke.
 Disse fjernes fra bøtten,  for at holde rent



Når ormen har fået en vis størrelse, skifter den hud og form.....
Larven skifter form


Her ses larven før og efter formskift
Larven er klar til forpupning, den ligner nærmest en lille fisk


Puppen i bøtten
.....så skal der bare ventes......












Mens vi venter på forvandlingen kan der laves andre aktiviteter. F.eks kan forvandlingen leges og dramatiseres, se eks.
Sangleg om en larves udvikling til bille. Mel: ”mariehønen evigglad”
(selvskrevet tekst)

Larvens udvikling

Der var engang et lille æg
Det lå helt stille og lavede skæg
Det var så dejligt varmt for den
Det var dens eget lille hjem

En dag kom der en revne i
Og ud af den kom ingen bi
Nej ud der kom en larve der
Som nu sku' ud i verden her

Den kravled rundt på jordens bund
og spiste sig så stor og rund
Da larven var lidt stor og sky
fandt den et sted og krøb i ly

Den gav sig til at snorke højt
for den gad ikke lave en døjt
Og tiden gik og dagen kom
da larven nu ha'd ændret form

Den ha'd nu 6 ben og 2 ”horn”
og krøb ikke længere som en orm
Engang der var den larve lille
nu er den blevet en kæmpe bille


  • Dyret kan tegnes
  • Der laves billeddokumentation til ophængning af udviklingen
  • Der kan læses bøger
  • Der kan laves tegninger af hvad den spiser, og hvem der spiser den (og vi spiser høns!), således kan man også komme omkring en fødekæde i naturen.

(Billeder af aktiviteterne følger som vi får afprøvet dem......)

Ovenstående eksempler er med til lære barnet gennem sanserne omkring naturen, dyrelivet og afhængigheden af planter og dyr. Barnets nye viden bliver bearbejdet gennem leg – dramatisering af dyrets udvikling (at bevæge sig og opleve at være ”dyret”), det auditive – gennem fortællinger og bøger, det visuelle – at se dyret og dets udvikling, at opleve det, det taktile – at røre dyret og skulle passe og pleje det. Rundt om at føle, opleve og omgås dyret (Edlev 2015: 30-52).

Vi passer vores dyr dagligt, og ser deres aktivitet, mens vi venter på at se udviklingen.......det bliver spændende......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar