Jeg har også valgt at købe et hold melorm. Det er også et insekt,
men har en anden udvikling – en fuldstændig udvikling fra æg til
puppe til bille.
Melormen lever i bl.andet
Dk. Den lever hovedsageligt af mel og havregryn – kornsorter. Den
kan leve et helt liv uden vand og på lidt plads, men er dog glad for
at få gnasket et stykke grønt ind imellem. De udvikler sig
hurtigst ved stuetemperatur. Ønsker man at sænke
udviklingshastigheden, kan de stilles køligere, hvor dyrene går i
”dvale” (http://www.fugletossen.dk/
d.6.9.2015 kl19:56).
Melormen er et skadedyr,
der hyppigt optræder i vores køkkenskabe i mel eller
havregrynsposer. Men derudover er det samtidig et godt og
næringsfuldt foderdyr til f.eks høns, skildpadder og fisk. Nogle
mennesker spiser endda larven grundet det gode næringsindhold –
dette kan skabe gode dialoger med børnene om andre mad-, kultur- og naturviden i
forhold til andre lande (Edlev 2015: 27-28)
Vi har købt et hold, hvor
Amalie også har fået sin helt egen som hun skal passe og pleje. Det
kan også optimalt gøres i en børnehave. Her får alle deres egen,
som de skal have og tage vare på. Hermed styrkes deres
ansvarsbevidsthed, men også deres medejeskabsfølelse. Resten holdes i en anden bøtte sammen.
Her laves ormens nye
bo. Ved at holde dem enkeltvis kan udviklingen bedre følges og
dokumenteres. Det var dog lidt synd at den skulle være alene, derfor
fik den en ven :-)
Vi skal bruge: foder(havregryn) En plastikbøtte, toiletpapir, og et stykke grønt |
Foderet kommer i bunden, et stykke toiletpapir ovenpå og et stykke agurk |
Låget skal laves, vi bruger: en saks, fluenet og velcro til at få nettet sat fast |
Der klippes hul i låget - mere luftcirkulation |
Et stykke fluenet sættes på.... |
"Hjemmet er klar..."" |
Larven puttes i.... |
Det ser lidt ensomt ud.... |
Den får bare en ven....:-) |
Vi kan nu observere og undersøge, hvad der sker - måske er det en sommerfugl eller er det noget andet.....?
Vi har ikke haft larverne længe og har allerede iagtaget flere ting:
Ormen æder og skifter hud
for at blive større.
Agurken blev nærmest angrebet af lækkersultne melorm |
En larve der lige har skiftet hud for at vokse. Når de kommer ud af den "gamle" hud, er de kort nærmest gennemsigtige, før de igen bliver brune |
Når der spises, skal der
også komme noget ud den anden vej....
Den lille sorte streg i enden er larvens afføring.... |
Nogle af ormene overlever
dog ikke – således kan tema liv og død også få betydning for
dialogerne med børnene.
Larverne der ikke overlever bliver mørke. Disse fjernes fra bøtten, for at holde rent |
Når ormen har fået en
vis størrelse, skifter den hud og form.....
Larven skifter form |
Her ses larven før og efter formskift |
Larven er klar til forpupning, den ligner nærmest en lille fisk |
Puppen i bøtten |
.....så skal der bare ventes...... |
Mens vi venter på
forvandlingen kan der laves andre aktiviteter. F.eks kan
forvandlingen leges og dramatiseres, se eks.
- Dyret kan tegnes
- Der laves billeddokumentation til ophængning af udviklingen
- Der kan læses bøger
- Der kan laves tegninger af hvad den spiser, og hvem der spiser den (og vi spiser høns!), således kan man også komme omkring en fødekæde i naturen.
(Billeder af aktiviteterne følger som vi får afprøvet dem......)
Ovenstående eksempler er
med til lære barnet gennem sanserne omkring naturen, dyrelivet og
afhængigheden af planter og dyr. Barnets nye viden bliver bearbejdet
gennem leg – dramatisering af dyrets udvikling (at bevæge sig og
opleve at være ”dyret”), det auditive – gennem fortællinger
og bøger, det visuelle – at se dyret og dets udvikling, at opleve
det, det taktile – at røre dyret og skulle passe og pleje det.
Rundt om at føle, opleve og omgås dyret (Edlev 2015: 30-52).
Vi passer vores dyr dagligt, og ser deres aktivitet, mens vi venter på at se udviklingen.......det bliver spændende......
Ingen kommentarer:
Send en kommentar