torsdag den 17. september 2015

Dyrehold - der serveres melorm :-)



Vi har snakket om, hvem der spiser ormene. Dertil har vi læst, at de er fulde af gode næringsstoffer ,og samtidg rigtig nemme at holde. Derfor er de rigtig gode som foderdyr til dyr i fangeskab herunder høns.

Da jeg gerne ville introducere fødekædebegrebet udfra en konkret oplevelse, har jeg fået lavet en aftale om, at måtte komme hen i en børnehave og fodre deres høns med ormene, der netop afspejler et led i kæden.

Det snakkede jeg med Amalie om. Første reaktion var: "Åh nej, det er jo mine orm, hvorfor skal hønsene have dem?" Her vil jeg mene er den større etik på spil - er det ok at holde dyr for at fodre andre? (Edlev 2015:348-350). Der er personlige følelser med på spil i forhold til at hun har skabt et ejerskab for ormene, men da billerne kun har en kort levetid, og kan have stor betydning for andre levevæsners eksistens, mener jeg, det er en vigtig læreproces at opleve sammenhæng mellem dyrs betydning for andre dyr. Denne aktivitet høre bl.a med til målsætningen for dyreholdsforløbet -
  • viden om insekters udvikling og forvandling og forståelse for deres levemåder og sammenhæng i naturen, at stifte bekendskab med begrebet ”fødekæde” (henvisning til SMTTE-modellen for dyreholdet)
Her spejles også mit natursyn, der tager udgangspunkt i den antropocentrifugale naturopfattelse (Edlev 2015: 360).
Det var dog også ok, efter vi snakkede om, at høns jo også skulle have noget at spise for at kunne overleve, det var bare lidt synd "for den var jo lige blevet til en bille" - og det kan hun jo have ret i.


Hønsene var først meget skeptiske....

Den ene var dog lidt mere nysgerrig end de andre

Jo det så ganske lækkert ud-
det vrimlede også på tallerkenen

Så kom de andre også

og så gik det stærkt


bøtten ved siden af blev også plyndret

det var tydeligt at se, at larverne er en delikatesse for høns.
Havregrynene havde absolut ingen værdi i forhold til larverne

Vi skal nu igang med at prøve at tegne en fødekæde.......



Ingen kommentarer:

Send en kommentar